Uporabljate zastarelo različico brskalnika Internet Explorer. Za hitrejšo, varnejšo in boljšo uporabniško izkušnjo nadgradite svoj brskalnik še danes.
x
Ta spletna stran za boljše delovanje in doseganje boljše uporabniške izkušnje uporablja piškotke.
Podrobnosti o njihovi uporabi in skladnosti z direktivo EU o piškotkih si lahko ogledate na tej strani
Dobrodošli

Prehrana za starostnike

Cilj prehranjevanja v kateremkoli življenjskem obdobju mora biti vzdrževanje normalne prehranjenosti, ki je seveda pogoj za dobro zdravje in počutje. Življenje v tretjem življenjskem obdobju se običajno razlikuje od življenja v obdobju polne zaposlitve. Človek živi bolj umirjeno, zmanjšajo se mu telesne obremenitve, spremeni se delo, ki ga opravlja. Z leti se zmanjša tudi telesna dejavnost. Pri starostnikih se pogosteje pojavljajo tudi različna obolenja. Vse te spremembe v življenju pa vplivajo tudi na potrebe starostnika po hranilih in energiji. Potrebe po energiji se zmanjšajo, povečajo pa se potrebe po kakovostnih hranilih. Prehrana v starejšem obdobju mora biti zato sestavljena iz kakovostnih živil ter razbremenilna za prebavni in presnovni proces.

Priporočeni vnosi za organske snovi pri starostnikih:

  • Delež prehranskih beljakovin naj znaša 8–10% pri vnosu skupne energije,
  • delež maščob naj znaša do 30% skupnega energijskega vnosa,
  • delež ogljikovih hidratov naj bo višji od 50% skupnega energijskega vnosa,
  • kot orientacijska vrednost za vnos prehranskih vlaknin velja količina najmanj 30 g na dan.
Vsa potrebna hranila lahko zagotavljamo le z uravnoteženo, mešano prehrano, ki je dovolj raznolika in vsebuje živila iz vseh skupin.

Vključevanje živil v prehrano starostnikov

V prehrano starostnika vključujemo živila v skladu s piramido živil. Najpomembnejše mesto v prehrani starostnika naj zavzemajo žita in žitni izdelki, sledijo sadje in zelenjava, meso in zamenjave, mleko in mlečni izdelki ter malo maščob in sladkorja.

Žita in žitni izdelki

Ta skupina živil predstavlja bogat vir ogljikovih hidratov, vitaminov, mineralnih snovi in prehranskih vlaknin. Vsak dnevni obrok mora vsebovati vsaj eno živilo ali jed iz te skupine. Zelo priporočljiva živila so: kruh ( na primer ržen, polnozrnat, ovsen..), graham testenine, kaše, kosmiči, nepoliran riž, krompir, polenta, žganci, rahli cmoki. Med manj priporočljiva živila pa prištevamo: poliran riž, bele testenine, beli kruh, mastne krompirjeve jedi ter zelo sladka in mastna peciva.

Sadje in zelenjava

Z uživanjem sadja in zelenjave v telo vnašamo tekočino, vitamine in mineralne snovi ter prehranske vlaknine. Razen redkih izjem je energijska vrednost sadja in zelenjave nizka. V dnevnem jedilniku mora biti vsaj ena tretjina sadja in zelenjave surova, preostali dve tretjini pa zagotovimo s kompoti, sokovi, kuhano zelenjavo…Dnevna prehrana starejše populacije naj vsebuje vsaj 400 gramov sadja in/ali zelenjave.

Meso in zamenjave za meso

Meso vsebuje biološko visoko vredne beljakovine in je zaradi svoje sestave precej nasitno. Vsebnost ekstraktivnih snovi v mesu ugodno vpliva na povečanje izločanja prebavnih sokov in vzpodbuja apetit. Med primerne vrste mesa prištevamo tiste, ki vsebujejo malo vezivnega tkiva in maščob. Primerne so vse vrste pustega mesa in puste vrste rib. V manjših količinah lahko v obroke vključujemo jajca, kakovostne mesne izdelke in določene vrste drobovine (telečja jetra). Fižol, grah, leča, soja, bob so beljakovinsko ogljikohidratna živila z veliko prehranskih vlaknin. So vir fitoestrogenov, ki ugodno vplivajo na gostoto kosti in imajo zaščitni učinek pred boleznimi srca in ožilja.

Mleko in mlečni izdelki

Mleko vsebuje hranilne snovi v zelo harmoničnem razmerju in je zato skoraj polnovredno živilo za ljudi v vseh starostnih skupinah. V prehrani najpogosteje uporabljamo kravje mleko. Mleko je bogat vir vitamina A, D in vitaminov B kompleksa. Je bogat vir beljakovin in vsebuje emulgirano, lahko prebavljivo maščobo, veliko kalcija, magnezija in fosforja. V prehrani starejših je primerno predvsem delno posneto mleko, posneto mleko v prahu, pusta skuta, malo mastni siri in fermentirani mlečni izdelki.

Maščobe in maščobna živila

Maščobe so pomembne zaradi vsebnosti življenjsko pomembnih maščobnih kislin, povečujejo energijsko gostoto hrane, pospešujejo absorpcijo v maščobah topnih vitaminov, povečujejo nasitno vrednost hrane, so rezervna snov v organizmu in hrani izboljšajo okus. V prehrano vključujemo predvsem kvalitetna rastlinska olja na primer ekstra sončnično in oljčno olje. Manj primerne so maščobe živalskega izvora zaradi vsebnosti nasičenih maščobnih kislin in holesterola.

Začimbe in dišavnice

Začimbe in dišavnice vsebujejo mnogo aromatičnih snovi in posredno vplivajo na čutila za voh in okus. Uporabljamo predvsem domače dišavnice, neprimerna pa je uporaba večjih količin ostrih začimb. Izogibati se moramo različnih koncentratov za omake in začimbnih mešanic. Jedi solimo z morsko soljo in v obroke ne vključujemo živil, ki že sama po sebi vsebujejo večje količine soli.

Pijače

Za nadomeščanje izgubljene vode je potrebno dnevno zaužiti zadostne količine tekočine. Najbolj primerne pijače so: pitna voda, nesladkani čaji, naravni sokovi z malo sladkorja in tekočine, ki jih dobimo s pomočjo čiste juhe in podobnih jedi. Bolj priporočljive so tudi malo gazirane mineralne vode in z magnezijem bogate mineralne vode. Ob jedi se priporoča uživanje kakovostnega, rdečega vina. Priporočena dnevna količina je 1 do 2 decilitra.

Sladkor in sladkorna živila

Sladkorna živila naj bodo v prehrani starostnika v omejenih količinah. Vključujemo jih v kompleten obrok hrane, skupaj z drugimi živili.

Potrebe po energiji se v starosti zmanjšujejo (povzeto po Herlič M., 2001)

Življensko obdobje Zmanjševanje potreb po energiji glede na standard (v % )
Od 30–39 leta 3
Od 40–49 leta 6
Od 50–59 leta 14
Od 60–69 leta 21
Nad 70 let 31

Orientacijske vrednosti za povprečen vnos energije pri starostnikih (povzeto po Ministrstvu za zdravje, 2004).

Starost MJ/dan kcal/dan Vrednosti za zmerno težko fizično aktivnost v kJ/kg Vrednosti za zmerno težko fizično aktivnost v kcal/kg
Moški Ženske Moški Ženske Moški Ženske Moški Ženske
65 let in več 9,5 7,5 2300 1800 140 135 34 33